Zarządzanie jakością w firmie należy do jednego z najważniejszych obszarów wpływających bezpośrednio na jej sukces rynkowy. Osiąganie długofalowego sukcesu nie opiera się bowiem na jednorazowych sytuacjach i szczęśliwych zbiegach okoliczności, ale właśnie ciągłym doskonaleniu własnych procesów wewnętrznych i zachowywaniu odpowiedniego standardu jakości, któremu klienci mogą zawsze zaufać. Prawidłowo opracowany system zarządzania jakością pozwala na zrównoważony rozwój i zaspokojenie potrzeb zarówno samej firmy i wszystkich zaangażowanych w jej działanie stron, ale też jej pracowników, klientów czy partnerów biznesowych, którzy chcą otrzymywać od firmy najwyższą jakość usług. Narzędziem ułatwiającym działania w tym kierunku jest norma ISO 9001:2015, wprowadzająca wyraźne wskazówki odnośnie tworzenia systemów zarządzania jakością. Czego wymaga i w jaki sposób można dziś do niej certyfikować?
Norma ISO 9001:2015 – założenia i wymagania
ISO 9001 2015 to obecnie najświeższe wydanie normy dotyczącej systemów zarządzania jakością. Dotychczasowe podejście do ich tworzenia, oparte na poszukiwaniu i identyfikacji zagrożeń, ich eliminacji czy ciągłym doskonaleniu procesów zostało wzbogacone tu o potrzeby przedsiębiorstw małych i dużych, skupiając się na systemach dopasowanych zarówno dla małych jak i dużych firm. Jednym z podstawowych wymagań nowej normy ISO 9001 2015 jest skupienie uwagi firmy na kwestiach przywództwa oraz na prawidłowym zarządzaniu ryzykiem. Norma koncentruje się na planowaniu i celach, do których firma będzie dążyła w ramach ciągłego doskonalenia, eliminując przy tym dopuszczanie do ryzykownych działań mogących całkowicie obniżyć poziom jakości procesów w firmie. Norma ISO 9001:2015 kładzie nacisk na skuteczność, efektywność i wynikający z nich sukces organizacji pokazując, że prawidłowo zaplanowane i udokumentowane działania nie powinny przynosić złych rezultatów.
Jedną z ciekawszych zmian wprowadzonych przez ISO 9001 2015 jest kontekst organizacji, wymuszający na firmach włączenie do procesu planowania i zarządzania jakością nie tylko najwyższych członków zarządu firmy, ale wszystkich stron mających bezpośredni wpływ na jej działania. Będą to więc od dziś nie tylko pracownicy, ale i dostawcy czy klienci, od których zaangażowania zależy przecież ostateczny sukces firmy. Firma powinna uwzględniać w swoim rozwoju zarówno czynniki zewnętrzne jak i wewnętrzne wpływające na jakość jej działań i panować nad nimi na tyle, by te nie obniżały efektywności systemu zarządzania jakością. Nacisk kładziony jest tu więc na skuteczną komunikację dwustronną, a nie skupienie się wyłącznie na przekazywaniu informacji i poleceń.
Czemu służy certyfikacja ISO 9001:2015?
Zastanawiać można się po co właściwie starać się o certyfikat ISO 9001, skoro wdrożenie reguł obowiązujących w normie można wykonać samodzielne, bez udziału firmy certyfikującej ISO. W praktyce jednak poddanie się procesowi certyfikacji ISO 9001 pozwala na zdobycie formalnego potwierdzenia przywiązania firmy do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem i optymalnym zarządzaniem jakością, co w wielu przypadkach wyróżni ją mocno na tle znacznie mniej zaangażowanej konkurencji. To z kolei wzbudzi zainteresowanie rynku i klientów zarówno w najbliższym otoczeniu firmy, jak i często na arenie międzynarodowej. Uzyskanie certyfikacji ISO 9001 to także pewna forma uznania włożonego we wdrażanie systemu zarządzania jakością wysiłku – podziękowania pracownikom za to, że mają dobro firmy w swoich rękach i starają się, by ta każdego dnia rozwijała się w jeszcze lepszym kierunku.